Alla inlägg under mars 2021

Av Emelie - 12 mars 2021 22:45

Upp tidigt, sent i säng. Strikta scheman rutiner för varje dag. Varje andetag är välplanerat och strukturerat. Du behöver inte fundera över vad du ska göra eller borde göra. Dina dagar går som på löpande band dag ut och dag in och du faller ner i sängen av utmattning dag efter dag och upp onaturligt tidigt för att börja varje dag. Det är vad jag tänkt är en militärsliv. Om jag har rätt eller fel går alltid att diskuteras men i mitt huvud i min tankegång är det på ett ungefär såhär det är. Om jag säger mina funderingar högt runt ett sådant här liv kan jag bara erkänna att det måste vara tufft men samtidigt måste det vara skönt med en såpass strukturerad tillvaro att leva efter och i det liv som många säkert har där det innebär en hel massa stillasittande framför tvn och onyttig mat, där motion och hälsa är ett minneblott så skulle struktur och disciplin verkligen behövas. Vi har blivit bekväma av naturen. Alldeles för bekväma med att allt ska hända NU, att det är jobbigt bara att resa sig upp för att hämta fjärrkontrollen. Det är inte naturligt. Jag är allt för sällan bättre själv men det är något som vi borde ta tag i och fundera över hur blev det såhär. Så det jag uppmanar er som läser min blogg kontinuerligt, skummläser eller bara råkade titta in om ni känner igen er, kom igen! Gör en förändring, alla har tid med att strukturera upp sin tillvaro. Ta en promenad emellanåt. Skippa den där hämtmaten eller snaxen varje helg. Och ni som har arbetskamrater, vänner, familj, man, fru som behöver en tankeställare uppmuntra till en förändring!

Men nog om detta, idag ska jag trots allt inte prata om hälsa utan jag ska recensera ännu en bok som iallafall fick mig att bli känna mig helt kollrig om jag ska använda ett ord som är lite tokigt.


Systervälde skriven av Stefan Dahlström


Systervälde handlar om Elin Oriopata. Hon lever i en värld där systerskapet har styrt så länge hon minns. Och Elin är en tjänstepliktig invitro i militärmakten. Vi får uppleva desperationen och rädslan Elin känner när hon lämnar sitt hem till hennes militära tillvaro i Agogen. Hennes nya tillvaro är en resa som vi får följa med stora känslostormar allt från kärlek och upphetsning till irritation, sorg och hat.

Denna bok är kvinnlig. Jag vet inte hur jag annars ska beskriva den. Den innerhåller alla aspekter styrka, utseendehets speciellt fetma och fobin där kring, feminism och jämnställdhet men även mens. Fobin kring mens som finns i dagens samhälle i denna boken hyllas mens. Den är en gåva från gudinnan och du ska känna dig tacksam att du får uppleva den och hylla denna skatt. Sedan finns det även en hel del politik. Men allt som allt tycker jag att det är en väldigt kvinnlig och välskriven bok. 


Med det sagt så måste jag erkänna att jag är galen av längtan efter nästa! Denna var bara helt otroligt bra. Jag blev verkligen helt kollrig. Kan inte i min vildaste fantasi kunna jämföra den med något annat jag läst. Den är som en kvinna. Unik, egensinnig och får en att längta efter mer.


Tack Stefan Dahlström för detta resencionsexemplar. Det var ett nöje att läsa.


/E

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards