Direktlänk till inlägg 16 november 2020

Våld

Av Emelie - 16 november 2020 11:28

Ett lite mörkare inlägg denna gång. Våld mot kvinnor i nära relationer det är inget som brukas prata om helst då det är ett svårt ämne fyllt av olika känslor. Men våld kan innebära allt från fysisk misshandel, psykisk misshandel samt våldtäkt allt är oacceptabelt och i många fall kan det innebära allt samtidigt. För oss som varit med om det så är det något som lockar fram skam, skuld och en känsla av att detta är sånt man läser eller hör om inget som händer mig. Men händer det mot alla odds prata med någon är mitt råd, en vän, familjemedlem, psykolog, partner oavsett håll det inte inom dig och framför allt kom ihåg att oavsett hur du reagerar och hanterar så har du inte gjort något fel och man är aldrig ensam.

Det enda jag kan göra är att gå skriven av Ulrika Jannert Kallenberg

Denna bok handlar om just det jag nämnde här i förtexten. Om hur det är att hamna i en relation som inte är bra för en. En relation med någon som misshandlar en, där man är konstant rädd och oroar sig och anpassar sig efter hans humör. Där han bestämmer vad man ska ha på sig, vad man ska säga och hur man ska vara. I denna historia får man följa ett par med olika bakgrund som faller handlöst och blir förälskade, historien visar hur fort allt kan gå från rosenskimrande till det mörkaste mörker.

Kan inte säga att den är bra, det känns fel i sammanhanget men den är viktig så otroligt viktig och väldigt bra skriven. Den får förhoppningsvis de som inte varit med om något sådant här att tänka efter och inte tänka att "det är väl bara att gå". Om det vore så lätt så hade alla gjort det.

Läs!

/E

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 december 2022 11:56


Glad tredje advent! Varit extremt dålig på att göra inlägg men tänkte åtminstone väga upp det hela med att dela med mig av en lustig, fängslande och en aning makaber liten julsaga om de 24 små tomtenissar. 24. Midvinternattens köld är svår 24 ...

Av Emelie - 25 september 2021 18:26


Våren är här och sommaren är ett minne blott. Underbart tänker jag men de flesta längtar säkert redan till nästa sommar och hettan och inga varma kläder bara långa ljusa varma dagar med sol och bad. Men jag, jag är den där lite udda typen som älskar ...

Av Emelie - 4 juni 2021 22:41


Sommaren är här...känns det som men varar det? Det vet ingen säkert men något man känner är hur energin återkommer till kroppen efter vinterns dvala och hur ens kropp som slumrat vaknar upp och känner sig redo för nya äventyr. Så vad gör ni när eran ...

Av Emelie - 17 maj 2021 19:00


  Oärliga, ja det är något jag med säkerhet kan säga att vi alla känner igen, vissa flyktigt och för andra så är det som en kär vän, något man har nära sig och är van att ta till. Oavsett är det en vana som aldrig ska vara enkelt eller självklart at...

Av Emelie - 12 mars 2021 22:45


Upp tidigt, sent i säng. Strikta scheman rutiner för varje dag. Varje andetag är välplanerat och strukturerat. Du behöver inte fundera över vad du ska göra eller borde göra. Dina dagar går som på löpande band dag ut och dag in och du faller ner i sän...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards