Alla inlägg under november 2020

Av Emelie - 16 november 2020 11:28

Ett lite mörkare inlägg denna gång. Våld mot kvinnor i nära relationer det är inget som brukas prata om helst då det är ett svårt ämne fyllt av olika känslor. Men våld kan innebära allt från fysisk misshandel, psykisk misshandel samt våldtäkt allt är oacceptabelt och i många fall kan det innebära allt samtidigt. För oss som varit med om det så är det något som lockar fram skam, skuld och en känsla av att detta är sånt man läser eller hör om inget som händer mig. Men händer det mot alla odds prata med någon är mitt råd, en vän, familjemedlem, psykolog, partner oavsett håll det inte inom dig och framför allt kom ihåg att oavsett hur du reagerar och hanterar så har du inte gjort något fel och man är aldrig ensam.

Det enda jag kan göra är att gå skriven av Ulrika Jannert Kallenberg

Denna bok handlar om just det jag nämnde här i förtexten. Om hur det är att hamna i en relation som inte är bra för en. En relation med någon som misshandlar en, där man är konstant rädd och oroar sig och anpassar sig efter hans humör. Där han bestämmer vad man ska ha på sig, vad man ska säga och hur man ska vara. I denna historia får man följa ett par med olika bakgrund som faller handlöst och blir förälskade, historien visar hur fort allt kan gå från rosenskimrande till det mörkaste mörker.

Kan inte säga att den är bra, det känns fel i sammanhanget men den är viktig så otroligt viktig och väldigt bra skriven. Den får förhoppningsvis de som inte varit med om något sådant här att tänka efter och inte tänka att "det är väl bara att gå". Om det vore så lätt så hade alla gjort det.

Läs!

/E

Av Emelie - 1 november 2020 18:45

I passande halloween anda ska jag prata om döden. Ett ämne som ofta undeviks. Döden är olika för alla beroende vad man tror på, i mitt fall har jag alltid trott helt och fullt på återfödelse. Men oavsett om man som jag tror på återfödelse eller tror på en himmel och helvete eller tror att det blir svart och allt är tomt eller om man tror att det är som en enda lång semester så finns det en sak som alla vet och det är att livet är det ingen som kommer ifrån levande så lev livet fullt ut.

Jag har denna gången haft nöjet att läsa Halvsjälarna/ljusstjuvarna skrivna av Linda Andersson. Och i de böckerna får vi följa Mariell som i och med en bussolycka kraschar med hela sitt basketlag och hamnar i dödsriket. Väl där känner Mariell att det är något som gått fel, hon var inte menad att dö. Så hon gör vad hon kan för att ta reda på vad som gick fel men dödsriket är inte vad man tror och sanningen är inte så lätt att få fram.
När Mariell i andra boken Halvsjälarna bestämmer sig för att låta sitt offer leva blir det så fel, vintervit dyker upp för att anhålla henne men Mariell gör det omöjliga och flyr. Hon är trots all den utan kryphål och hon beger sig ut på ett uppdrag att hitta skriften.

Så var inte rädda för döden, se den som ett nytt och spännande äventyr som väntar oss alla, vem vet vi kanske kommer till dödsriket och får träffa Mariell !

Dessa böcker var otroliga och hoppas innerligt på en tredje då jag inte känner mig klar med Mariell!

/ E ?????

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards